„A unsprezecea pandemie“, cu Radu Golban la Compass
Dr. Jeremy Brown,directorul Biroului de Cercetare a Asistenței de Urgență din cadrul National Institute of Neurological Disorders and Stroke (NINDS), spune povestea ascunsă a modului în care ciumele și pandemiile au modelat istoria poporului evreu.
Ciumele, pandemiile și bolile infecțioase au modelat istoria poporului evreu. Desigur, au existat cele zece plăgi din Biblie care i-au lovit faimos pe egipteni – de la ploaia de broaște până la moartea primului născut – dar acesta este doar începutul poveștii. Pentru înțelepții talmudici, bolile infecțioase au făcut parte din țesutul fundamental al lumii create de Dumnezeu. În vremurile ulterioare, însă, se credea adesea că boala este cauzată de vrăji și incantații maligne. O contramagie dezvoltată pentru a le combate. Au fost desfășurate amulete și au fost căutați făcători de minuni. În mod surprinzător, arată Jeremy Brown, evreii au vizitat uneori chiar sanctuare creștine și au implorat intervenția sfinților lor. În 1348, când Moartea Neagră a cuprins Europa, evreii au căzut victime atât ale bolii, pentru care au fost acuzați, cât și violențelor antisemite care au urmat. Cel puțin 235 de comunități evreiești au fost persecutate, chiar dacă Papa Clement al IV-lea a decis că oricine se alătură sau autorizează persecuția va fi excomunicat.
În „A unsprezecea pandemie”, Brown investighează relația dintre iudaism și bolile infecțioase de-a lungul veacurilor, de la ciumă premodernă și modernă timpurie, la răspunsurile rabinice la variolă și holeră, la vulnerabilitățile speciale cu care se confruntau imigranții evrei în SUA ca urmare a prejudecăților și la curioasa practică a „Nunților negre” în care doi orfani sunt căsătoriți într-un cimitir. Popularizată în timpul pandemiei de gripă din 1918, practica a fost reînviată ca răspuns la pandemia de Covid-19, arătând că relația intrigantă dintre iudaism și bolile infecțioase rămâne actuală și astăzi.